tisdagen den 24:e april 2012

Det bidde en bok


Omslaget. Tänk att vi gjorde det: en helt riktig barnbok. Texten är skriven av min fantastiska Anssi Hurme, och illustrationerna har jag gjort. Den kommer ut i höst på Schildts & Söderströms på både svenska och på finska (Peiton alla). Nu byter jag språk på den här bloggen eftersom det blir ytterst konstigt att skriva på engelska om den här boken. Sorry, mina tretton läsare i Sri Lanka, Pakistan och Oman.

Det var i maj i fjol som vi fick klartecken för texten. Då fanns bara två bilder och lite samlade tankar om hur det kunde se ut. Så det har tagit nästan ett helt år att, vid sidan av mitt vanliga jobb, planera och förverkliga bilderna.

Omslaget är gjort av grafikern Emma Strömberg på Schildts & Söderströms.

Jag ska lägga ut lite skisser och versioner vartefter här på bloggen.

This is our book! Lots of work and lots of joy, but now it´s out of my hands. Text by my husband Anssi Hurme, illustrations by me. Published by Schildts & Söderströms this fall in both Swedish and Finnish. I´m now switching language to Swedish on this blog, because it doesn´t make much sense to write about the book in English.

3 kommentarer: