torsdag 26 april 2012

Så föddes Under täcket, del 1


Det började med en lek. Ungarna tycker om att klä ut sig, och en helt vanlig busig vardag tog jag bilder av dem. De var så vackra att jag testade rita dem. Och det blev till ...


... det här. Bilden fanns i min portfolio, och den fastnade förlaget för. Då fanns ingen text, inte ens en minsta lilla tanke om vad det kunde handla om. Mina egna texter (en pottbok på rim och en lång harang om en liten flygande klown) var inga vinnare direkt, och jag fick rådet att försöka hitta någon som kan skriva. Det jag inte visste var att den där någon fanns så nära som mitt emot mig vid frukostbordet.

För att glädja er alla publicerar jag nu en bild och ett rim från den refuserade boken. Just det här rimmet är skrivet av min fantastiska syster Liisa Mendelin. Det var jag och två syrror som skapade rim på löpande band. Kul hade vi, men så värst bra var de nog inte...


Loppan Lisa hoppar fram
Men var är alla vänner?
Jo på dasset sitter de
Skynda dit, det händer!


Briefly in English to my readers in India, Oman, Pakistan and Australia: The story behind the book Under täcket/Peiton alla (Under the cover) started from a picture I had in my portfolio, the one with a girl above. I had no story, and the other stories I had written myself weren´t that good. Bad actually. Totally useles. I was asked if I could find a writer, and the editor promised to look at the text if I were to find a writer. I tried to fish among my journalist pals, but there was no story to be found there eighter. Then one evening I got an sms from my husband Anssi telling me he had a story for me. First I was horrified: what if it´s bad, how can I tell him? But it was wonderful, and it was accepted quite quickly, and all of a sudden I had a story to draw from. (Now when the catalogue is out and he´s listed there as a writer he is a bit chocked, because he hasn´t gone through all this submitting, waiting, trying, being rejected, submitting, waiting, trying-stuff at all.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar