lördag 12 maj 2012

Sånt som växer







Små mirakel. Jag tycker om att dokumentera sånt som händer, steg för steg. På den första bilden är majsfröna (popkornen) just sådda, den 18 april. Den andra bilden är tagen den här veckan. Inte ens en månad har gått och se vad de har vuxit. Den tredje bilden är från augusti i fjol, där i mitten bland allt det gröna står första generationen majs på min odlingslott. Bilden längst ner är den första skördade majsen. Jag skördade några kolvar lite för tidigt, några veckor senare såg kolvarna ut som de man köper i butiken. Men också de här bleka majskolvarna var goda, man kunde äta också mittdelen, som blir träig senare. Årets majs är bebisar till fjolårets, jag sparade en kolv, torkade och sådde fröna nu. Hoppas man kan göra så, vet nån? Blir de på något sätt inavlade om man bara har frön från en kolv??? Eller blir det över huvud taget nån skörd? Växer så det knakar gör ju plantorna, och de ser friska och glada ut. Det funkar ju på till exempel squash och butternut squash, man tar bara frön, torkar och sparar dem till nästa år. Kanske jag tänker för mycket nu. Kanske jag bara ska plantera och se vad som händer. Det är ju inte hela världen om det misslyckas. Då kan jag ta blasten och pyssla till lite tumbleweeds som jag kan släppa loss här i knutarna.

Det här lägger jag ut en fruktansvärt blåsig och kall majdag, för att övertyga mig själv om att det nog blir sommar i år också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar