torsdag 17 maj 2012

Sista bilden


Overkligt. I dag ska jag ta mig an att rita om sista bilden till boken. Flickans händer på bilden ovan såg lite konstiga (stela, för lång handflata på högra handen?) ut så jag blev ombedd att rita om. I hela mitt (snart) trettiosexåriga liv har väldigt få människor gett konstruktiv kritik av mina bilder, och jag är tacksam och lycklig när det händer. Hellre sätter jag timmar på att göra en ny bild än märka en konstighet när det är för sent.

Varför är det så? Är folk så rädda för att råka såra ens innersta känslor? Det är skillnad på att ge kritik åt barn, då får och bör man uppmuntra och ge positiv kritik, men vuxna som vill utvecklas i det de gör behöver ärlig, konstruktiv kritik. Det verkar vara mycket lättare att ge textkritik, främst kanske för att det finns språkregler och för att det är lättare att trycka på delete-knappen och skriva om en bit av en text än att börja helt om med en bild. Jag får riktigt säga till mina närmaste att ni får säga om något inte funkar, att jag inte dör av det. Och det funkar. En vän märkte att det finns ett eluttag på en bild som inte finns på nästa trots att rummet är det samma. Detaljer som är viktiga men som jag kanske inte skulle märka själv. En av de få som verkligen kan det här är Anssi, och jag frågar alltid honom om bilden är färdig. Ska jag jobba på den lite till, eller börja om. Ibland, främst i när jag för några år sedan började rita igen, var det irriterande, men nu känns det som lyx, att ha en egen art director, en som håller i helheten och kan säga när detaljerna är för få och kan säga stopp innan jag förstör bilden med  minstalilla nollpenseln. Det tacksamma med gouache är att det mesta går att blöta upp, torka bort och varsamt måla om ifall det inte blir som jag vill (om inte pappret går sönder av nyhvände, då finns det inget man kan göra längre). På det sättet liknar det oljemålning mer än något annat. Minus lång torktid då. Det enda man inte kan återskapa är rent, vitt papper, och det måste jag planera noga i förväg, var jag vill ha det helt vitt.

Kanske jag borde börja jobba i stället för att blogga om det.

Reworking. This image (detail) was already scanned when the editor noticed the hands were odd, so I have to make a new illustration. It´s good, I got a much better composition in the new illustration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar