onsdag 30 maj 2012

Skiss blir bild


Långsamma skeden. Jag tog några foton medan jag jobbade med den sista bilden till boken. Här skiss i blyerts. Jag ritar på torrt papper, blöter pappret i vatten och spänner upp på en skiva med brun tejp som syns under paletten. Paletten, som ser rätt äcklig ut just nu, är ett isbitsfack till frysen. En del färger som jag använt i bilderna finns bara här och skulle vara svåra att återksapa. Hudfärgen till exempel, andra från vänster längst upp, innehåller en massa olika färger. Mest ockra, en brun som kanske är burnt sienna, lite rött ur en tub jag inte längre har och en hel del titanvitt. Och kanske lite grönt som har trillat i i farten... Jag vet inte vad där finns men just nu är blandningen perfekt. Den ser rätt mörk ut i paletten, men jag blandar alltid ut den i vatten.


 Lite senare ser det ut så här. Eftersom bakgrunderna är det svåraste gör jag dem först. Det är ingen idé att göra det lätta och roliga först och sen förstöra bilden med misslyckad bakgrund. När bakgrunden är okej vet jag att det är lönt att rita också detaljerna. När jag gör bakgrunden är pappret ännu lite blött, och det gör att färgerna flyter ut bättre.


Nån timme senare har jag bara det roliga kvar och det är detaljerna och skuggorna. Tyvärr tog jag ingen färdig bild av den här bilden som färdig, men nog av en systerbild jag gjorde bredvid med Elsa i en annan position. Till höger i bilden syns den rätta bilden. Att måla två liknande bilder bredvid varann var lite roligt, att försöka få samma färgtoner och komposition.


This is a process from beginning to start with one painting. The last picture is a similar one where you can se the details.

4 kommentarer:

  1. Nå äntligen hittade jag hit. Ljuvligt att få se bildprocessandet. Blickarna i dina bilder är väldigt spännande. Fast det kanske jag sagt förut?

    SvaraRadera
  2. Tacktack! Det är kanske dumt att lägga ut bilder på mellanprocessen, när allt ser väldigt halvfärdigt ut, nästan som att lägga ut en text som inte är slipad. Det finns alltid ett skede där förtroendet börjar svikta och allt ser bara eländigt och klottigt ut. Samma med texter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte att du behöver oroa dej över mellanprocessen. Jag tycker det är fantastiskt att få se det växa fram. Med texter, jag skulle never ever lägga ut halvfärdiga texter på nätet. Det beror på att jag vill forma idén färdig först. Däremot kan jag tala om dem. Eller då presentera dem på skrivkurser. Men inte så att det blir publicerat, vilket det ju blir på nät. Jag tycker att bild fungerar annorlunda. Fast vad vet jag. Känns det publicerat när du lägger upp dem?

      Radera
  3. Det kan vara svårt att se förändringen i en längre text på samma sätt som i en bildserie av en process. Men kanske en bildserie av ett stycke, med märken av rödpennan, som visar hur meningar bytt plats och onödiga ord stryks... testa! Visa hur många manglingar din text går igenom, och "publicera" det färdiga stycket.
    Visst är ett blogginlägg publicerat eftersom det finns där ute för vem som helst att läsa eller titta på, men inte på samma sätt som något som gått igenom redigering och urval av en andra part.

    SvaraRadera