tisdag 5 juni 2012

Förotshabitare




Som fyndat. För ett par veckor jagade jag stolar i Helsingfors. Gamla, helt vanliga pinnstolar. Tvåhundrafemti euro. Styck. Skrangliga dessutom. Så i dag gick jag förbi en sopconteiner på en innergård. Där låg två av den här sorten. Lite snirkligare och robustare än vad jag hade tänkt mig, men de valde mig. Det enda de hade för fel var att de var smutsiga. Inga söndriga ben eller pinnar som saknas. Ursprungligen tror jag de har varit mörkbruna (sjuttiotal?), och nån har målat rinnig färg över dem i två olika omgångar. Efter lite slipande så de ut som hottaste chabby chic, men nu vill jag ha målat. En blir ljusrosa, och den andra blir limegul. Idéen har jag stulit från Spoon mama, som har pinnstolar i pastellfärger (och svart, sjukt snyggt!) och vita bord. Jättevackert, som en karamellbutik. Jag frågade där var de köpt stolarna, och de sa att de fyndat dem för 40 euro styck. Beat ya! (Okej, okej, färgen och övriga material till en stol kostade ca 15, så det kanske inte var helt gratis det här heller)

Här i en förort öster om långa bron är det mer än okej att rota i sopkonteinern. Så fort folk för saker dit kommer det nån och hänger över kanten. Bra grejer försvinner kvickare än fort. Den här våren har jag förutom de här två stolarna fyndat en femtitalspinnstol (bara "lite" söndrigt ryggstöd) och massor med prima trävara som jag har byggt odlingslådor av på lotten. Och jag har sett sorgligt mycket elektronik i conteinrarna. På en låg två stycken trumset till det där tv-spelet som var "årets julklapp" för två år sen. I regnet. En konditionscykel, barnvagnar, cyklar, fula förvaringsmöbler i möbelskiva, björk- eller körsbärslaminat. Om det ser ut så här på innergårdarna vid stadens hyreshus, hur ser det då ut i välbärgade områden? Kan man fynda förra årets måste ha-inredningsgrejer där?

Egentligen så är det väl olagligt att ta något som folk fört till en container. Det här tänkte jag på när jag hängde över kanten till en container vid polishuset bakom Designmuseet. Massor med kundstolar (med ljusblå lite sliten klädsel, kanske har jag suttit i en sån och väntat på att mitt nummer ska dyka upp på displayen i stora röda digitalsiffror, så att jag kan hämta ut ett pass). Stolarna var hela, faneren på baksidan och på benen var i super sick. Det var bara tyget som borde ha bytts ut. Men stilen, polishus-väntrums chic, är kanske inte så hot ännu. Hoppas nån fyndade, jag hittade inget jag behövde. För man kan ju inte släpa hem allt som är helt, då kunde man ju grunda köp- och säljaffär. Och jag är inte så bisnesmainded.

Someone threw two of these away, I saved them. One will be pink, the other lime. I stole the style from a deli in Helsinki, Spoon mama.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar