lördag 9 juni 2012

Om att våga


Stirra på mig. I morse läste jag i Hesaren om en festival för funktionshindrade, Cross over, där vem som helst fick komma och rita croquisövningar med funktionshindrade modeller. Några timmar senare satt jag i en ring runt Jenni-Juulia Wallinheimo, höggravid, underbart vacker och med en blomsterhatt på huvudet. Övningens uppmaning var "Tuijota vammaista". Igenting i modellens yttre, utom käppen som hon behövde som hjälp för att kunna gå, signalerade funktionshinder, det vi såg var en glad och modig blivande mamma. Redan det, att få rita av en gravid modell, var nytt för mig. Senast jag ritade levande modell var det två smala vackra kvinnor, jag tänkte skriva flickor men nästan så var det. Om jag sett ut som de hade jag inte heller haft så svårt att slänga av mig trasorna och bli avbildad. Det här var något helt annat. Modet och glädjen strålade från deras ansikten, de var inte likgiltiga och blasé som modeller kanske enligt nån för mig helt obekant modellregel bör vara. Den andra modellen var en rullstolsbunden man med väldigt vackra fötter. Jag lägger ut några teckningar ifall jag får lov av modellerna. Återkommer!

Edit,:nu fick jag lov att publicera bild på Ismo Helén. Bilden är inte en snabbcroquis, utan gjord på kanske fyra-fem minuter. Ismo ställer gärna upp som modell för konstklasser, hans kontaktuppgifter finns på www.eucreafinland.org.


Edit2: nu finns också Jenni-Juulia lovligt här.

3 kommentarer:

  1. Spännande! Har inte ritat croquis på ett tag nu, men i diverse konstskolor har man ju hållit på, och tyckte alltid att det var intressantare med modeller som inte är helt "normalvackra". Men variation var förstås bäst (ibland hade man samma modell för länge och hur speciell den kroppen än var så blev det snabbt tråkigt att rita samma i flera veckor...). En gravid kvinna skulle jag vilja teckna någon gång! Och är hemskt sugen på att göra mer porträttbilder, det är lite av ett favoritområde...

    Ser framemot din bok förresten, älskar din färgvärld, ljuvligt!

    SvaraRadera
  2. Tack det samma! Har din bok illustrationer också inne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det kommer svartvitt på insidan!

      Radera