fredag 6 juli 2012

Aldrig köpa färg mer


Färgfrossa. En dag under semesterresan råkade jag befinna mig i Paris och råkade se en färghandel som jag inte kunde gå förbi. Eller just då gick jag förbi för vi hade en sovande unge att bära på. Men sen smet jag iväg helt ensam och hittade butiken igen. Det var färgtillverkaren Charvins egen butik vid Seine, nära den där berömda kyrkan med ringaren och tiotusen turister. Jag har köpt Charvins vita gouache på Tuubi i Helsingfors tidigare, och det är den bästa gouachen jag har testat. (Talens, Schminke, plus en massa billighetssorter). Nu när jag testat också de andra färgerna är jag lite lyrisk. De har bra pigment och är mjuka och o-korniga. 100-millistuberna kostade en femma styck, i Finland tror jag de var närmare tian. Köpte också penslar som är de bästa jag har använt, själva penseln är av pälsen av något kräk min franska inte räckte till att förstå vad det var. Namnet började på m. Så det är mitt resetips, adressen är 57 quai des Grands Augustins, Paris.

Colour shopping. I can recommend Charvins shop at 57 quai des Grands Augustins, Paris, worth a visit for the gouache. Thick pigments, smooth paint. The best I have used (in my price range). These were 5 euros per piece, and they had a pack of the prime colours + black&white for about 16.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar