onsdag 25 juli 2012

Julinspiration i juli


Vilken färg har julen? Jag fick ett jätteroligt, men också krävande projekt för sommaren. Tidningen Julstjärnan, som kommit ut i 115 (hundrafemton) år, kommer jag vagt ihåg från min egen barndom. Det var historier, pyssel och korsord. När världen omkring en verkar snurra allt snabbare och snabbare är det skönt att en del saker inte ändras så mycket. Julstjärnan är riktad till barn i lågstadieåldern och ges ut av Fontana media tillsammans med Finlands Svenska Lärarförbund. I en tid då "tidningar" för barn oftast består av en leksak i plast och en tidning som mest kan klassas som reklam för något av de brändade filmerna, så är den här tidningen speciell. Läsningen och pysslet är i huvudrollen. Den är snäll i en tid då snällhet är lite på undantag, den har långa texter som kräver koncentration och ett lugn kring läsaren. De senaste åren har Julstjärnan illustrerats av Cara Knuutinen, mest känd för barnböckerna om Saga Blom. Så här såg tidningen ut 2010 med Caras bilder:


Jag har gjort en del illustrationer med jultema förr, och jag plockade fram mina te-tomtar och lucior ur filarkivet. Sen tittade jag på hundratals vintagebilder med jultema. Därifrån plockade jag tre olika paletter som jag testade (bilden högst upp i inlägget). Den mittersta paletten tycker jag kanske mest om, men jag måste göra färgerna lite klarare och gladare. Det är inte bara juleljus och djupa vita snötäcken i Julstjärnan i år. Jag har fått sätta mig in i en gul plastankas anatomi och i hur en riktig fyrbåk ser ut. Det blir både nyskrivet av Nalle Valtiala och julhistorier av Topelius.

2 kommentarer:

  1. Gillargillar själv också. Kul att göra en tidning från början till slut, allt i samma stil. (Lite trött på att nynna på bjällerklang, dock, det kommer automatiskt)

    SvaraRadera