söndag 8 juli 2012

Tänker på träd

Under träd. På sistone har jag stirrat på träd. Plataner (eller camouflagetygsträd) och fikusträd i Provence, Wollemiaträd i Jardin de Plants i Paris, björkar i Helsingfors. Tidigare har jag inte tyckt om att rita träd eftersom jag trasslat in mig i lövverket, känt mig tvungen att peta in en massa förgreningar och rådd. Träd kan ju inte hålla ordning på alla grenar och löv och knoppar, det är ett ett himla trassel i kronan helt enkelt. Att rita eller måla en sådan oordning passar folk som tycker om att låta färgen sprätta iväg och ge en illusion av det där råddet, men för mig som vill markera varje linje noggrant – vilken mardröm. Men när jag jobbade på en te-etikett med namnet Lata dagar kom jag på en trädlösning som passar mig (ovan). Lövverket blev som ett enda stort tyg med lövmönster. Den här bilden användes sen inte i etiketten, men den förde mig vidare i utforskningen av träd.



När jag kommit på mitt lövverksmönster fick jag storhetsvansinne. För illustrationsprojektets duo som kom och filmade när jag målar, gjorde jag den här bilden. I något skede lägger de upp en film på några minuter på Pro Artibus hemsida där jag säger något pinsamt och så får ni se hur en del av bilden kommer till. Jag hade gjort lite som i matlagningsprogrammen, förberett bilden så att det bara var cirka en timme eller så kvar av detaljjobbandet.

Jag har också jobbat på en vinterversion av trädet för mitt julprojekt, men det är ännu lite på hälft. Så här ser det ut just nu (detalj):


Thinking of trees. I have had issues with drawing and painting trees before, I feel they are too messy and difficult to nail down. But I created a tree that suits me, a blanketlike cover with a pattern of leaves. Now I´m experimenting with the idea and expanding it to a winter tree as well. 

3 kommentarer:

  1. Ljuvlig idé i mittenbilden med titthålen! Det blir som ett rum bakom lövverket och det är ju precis så man upplever det som barn när man klättrar in i trädet. Jättefint och magiskt!

    Älskar själv träd, men de måste ju förenklas på något vis, och kan verkligen känna igen mig i det där att tappa bort sig i detaljerna... Fascinerande att se hur olika konstnärer gör det. Din lösning är väldigt charmig.

    SvaraRadera
  2. Tacktack. Ska göra version inifrån också nån gång...

    SvaraRadera
  3. Ah träd. Förra sommaren gick jag omkring och spanade in träd och buskar. Måste ha sett mycket kul ut ifall nån såg mej. I synnerhet när jag började peta på träden. Kollade mest på ett sorts träd men man måste ju kolla alla för att få liksom skillnader också. Så träd. Och dina är ljuvliga. Ser fram emot att du plockar in den där inifrån bilden.

    SvaraRadera