lördag 11 augusti 2012

Animation desk


Vart ska det här leda? Nu när jag kommit igång med att kolla in olika skapande appar för ipad trillade jag över en som heter Animation Desk. Det finns en gratis Lite-version (som jag testade) och så en full version som kostar under fyra euro. Det är den första animationsappen jag testat och jag valde den eftersom ikonen såg proffsigast ut. Lite som att välja vin då. Appen är lätt att använda, man jobbar på ett "riktigt" animationsbord med pennor och färger till höger, funktioner som ångra, spela upp och lägg till blad nere. Det är klassisk animation man gör, ett blad åt gången. När man ritar ser man svagt de två tidigare bladen, så det är ganska lätt att pricka rätt. Mitt test gjorde jag väldigt hafsigt, jag ville bara snabbt få en fil som funkar någorlunda. Det tog kanske en timme att göra den här lilla snutten och kanske en halvtimme att lära sig hur appen fungerar (alla funktioner har jag inte testat). Paletterna med färger var jättebra, urvalet pennor och penslar helt tillräckligt. När jag har tid ska jag ladda ner fullversionen och göra något mer genomtänkt än hår som flyger i vinden.

4 kommentarer:

  1. Vad kul! Vill gärna se mer än hår som flyger i vinden även om det alltså var skoj. Ser fram emot fler experiment.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är skoj. Skulle behöva en kort enkel historia att rita. Om du har nåt på lager från alla skrivövningar du gjort så maila mig! Nu menar jag jätteenkelt. En karaktär, en kort händelse, en knorr. Samproduktion! Men det här gör jag sen när jag har tid, vilket inte är nu. Kanske sen. Nångång.

    SvaraRadera
  3. Very nice! so simple and aesthetic :)

    SvaraRadera
  4. Thank you. If you translated the text you know it´s a quick test of the app Animation Desk. I´d love to make something a bit more proper, but in that case I would need more than the hour this took.

    SvaraRadera