onsdag 29 augusti 2012

Det här är ingen motionsblogg

Pust! En morgon för inte så länge sen kom jag inte upp ur sängen, så ont hade jag i nacken och ryggen. Det var inte första gången utan kanske tredje på ett halvår. Kombinationen heltidsjobb vid dator och långa kvällar vid ritbordet hade gett mig nån sorts jävlig, återkommande nackspärr. Så vill jag inte ha det, jag är inte ens 40 ännu. Så jag fick hjälp av en fantastisk typ som piskade på mig de tio plågsamma första gångerna i lenkkistråken längs stränderna. Efter första gången bara grät jag, så slut var jag. I dag och i går har jag klarat det helt själv, 40 minuter utan att stanna. Ensam, utan piskaren som fnyser åt mig om jag börjar sakta in.

Det är också mental träning. På nåt sätt måste jag ju orka med allt det viktiga den här hösten. Familjen, allt spännande och krävande på nya jobbet. Och boken. Med sånt som hör till. Att prata om den till exempel. Elddopet gick i dag, en intervju i Vasabladet. Det är tidningen alla där hemma läser. Folk som har skött mig när jag var liten, andra som har rättat mina uppsatser, också såna som stött socker i mitt hår, kallat mig för onämnbara saker (som jag inte tänker återge här för det här är kanske en familjeblogg), en som hållit mig i handen och kört tiotals kilometer i novembermörker i traktor för att säga hej och dricka te ur mammas arabiaporslin. Där finns de som tänker att man inte ska tro att man är nåt och sjåpa sig. Jag trodde aldrig jag skulle vara så nervös för en intervju, jag har ju varit på andra sidan så många gånger. Men det var inte så farligt, jag överlevde. Och om nu muttrade över hur den där mendelinskon sjåpar sig så bjuder jag väl på det. Var så god!

PS. Av bara farten lyckades jag fixa en miniutställning i Vasa också! Huvudbibban, från 10.11. Månaden ut. Den tionde är jag där och läser ur boken och kanske ritar jag nåt också. Lovar att jag varken sjunger eller dansar så man vågar nog komma med sina barn utan att de får trauman för livet... Utställningen består av lådan som jag bloggat om tidigare, och ett original. Är tagen över hur effektiva biblioteksfolk där är. Mailade en fråga på morgonen och två timmar senare hade jag ett datum. Hurra för alla världens bibbadamer! Ni är bäst!

4 kommentarer:

  1. oih, sitten voit tulla mun luo yöksi!

    SvaraRadera
  2. Lycka till i Vasa Maija och var stolt över vad du lyckats åstadkomma så blir det nog inga problem!

    SvaraRadera
  3. Liisa: joo!

    Sara: Tack! Det är lätt att vara stolt när vi har fått göra en sån bok som vi vill. Och jag orkar inte bry mig om vad möjliga tidigare plågoandar tänker och tycker. Kanske de har växt upp också. PS. Jag har också mobbat, det finns alltid nån längre ner på populäritetsstegen.

    SvaraRadera
  4. Yes! Jag blev så glad då jag läste om din utställning i bibban, ännu gladare blev jag nu då jag såg att jag kanske hinner träffa dig! Artikeln var riktigt bra, ser fram emot både bok och utställning.

    SvaraRadera