onsdag 8 augusti 2012

Mångubbe och mönsterbok


Variation. Det här är en detalj ur en större bild till årets Julstjärna som jag gjorde i går kväll. Det blev en hel del snöflingor att dutta ut. När Anssi gick förbi anmärkte han på att jag igen kommit på en kul, arbetsdryg textur. Ja, och? Mönster och texturer är tacksamma eftersom man bara måste komma på den en gång, och sen repetera i oändlighet (eller tills pappret tar slut). Det man måste vara noga med är att det inte blir några raka linjeringar mellan punkterna, att de är lite olika stora och därför ser naturligare ut.

På tal om mönster så läser jag just nu Lotta Kûhlhorns bok Rapport! : en bok om att göra mönster. Hon gör mönster på diagnoser och motion eller fördelningen mellan män och kvinnor på bild i Svd och Dagens nyheter. Och en massa bär, blommor, växter... Min mamma, som på sjuttiotalet ritat tygmönster på Tampella (riktigt fina, ska se om jag får foton hit nån gång), visade mig en gång hur man gör ett rapporterande mönster. Rita en bild på ett papper. Ut till kanterna! Vik pappret på mitten och en gång till, så det blir fyra jämnstora bitar. Klipp! Sen ska bitarna byta plats, nedre vänsterkant byter plats med övre vänsterkant, övre högerkant med nedre vänsterkant. Tejpa på baksidan. Det blir ett vitt område i mitten. Rita något där. Fullt! Sen kopierar du upp pappret och passar ihop med varann. Trolleri! Om man vill variera mer kan man lägga bitarna omlott. Nuförtiden kan man göra det hela i Illustrator, men det är lika kul ändå. I Kuhlhorns bok finns alla möjliga mönstertyper förklarade på ett enkelt sätt. Också det som mamma lärt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar