söndag 5 augusti 2012

Se vad paddan kan göra!


Gillar? På måndag börjar jag på mitt nya jobb, jag ska stå för den visuella biten när Hbl lanserar en specialtidning (vill inte kalla det produkt, för det är en tidning med en tidnings själ) för pekdatorier, som till exempel Ipad. Hela sommaren har jag bekantat mig med min nya kompis paddan, vad man kan göra med den, hur man läser på den, hur man gör interaktivt innehåll för den. Jag har också sett på barnboksappar, och nyfiket studerat hur lätt barn lär sig navigera och klicka sig fram. (Och märkt att man måste komma överens om regler, annars blir läsningen ingenting: vi läser först, sen får ni klicka.)

Och så har jag lekt lite. I går hittade jag en app som heter Procreate. Den är faktiskt bättre att måla i än Photoshop! Lite ovant är det att rita med fingrarna (det lär finnas en pensel som fungerar på paddan, måste ta reda på mer om den), men när man väl övar lite så går det förvånansvärt enkelt. Små detaljer vågade jag mig inte på än, utan svepte på med tjock pensel. På samma sätt som i Photoshop jobbar man i lager och kan välja olika pennor, penslar och texturer. Lagren kan ha olika opacitet och olika egenskaper. Här är skisslagret, det blåa, på multiply, underst finns ett lager med färgerna, och däremellan ett lager med canvastextur (man kan ladda upp egna texturer!). Bilden gick enkelt att exportera till jpg eller png. Det format jag använde gick lätt att använda här på bloggen (den var 25 cm bred på 72 dpi resolution, men kändes lite oskarp så jag tog ner den till 20 cm och körde en skärpning i Photoshop), men det finns också ett högupplöst alternativ. Det jag saknade var en pipett för att plocka upp färger och en möjlighet att skapa en egen palett. Nu har jag använt appen i bara den timme som det tog att göra den här bilden, så det kan ju hända att de här funktionerna finns gömda någonstans. (Edit, hittade de funktionerna senare) Och ja, jag har just varit och sett Helene Schjerfbeck-utställningen på Ateneum, så jag har huvet fullt med rödhåriga flickor. Det här är bara ett test av programmet, själva bilden är kanske inte så mycket att ha.

Men. Problemet är att det inte finns något original, utom det som finns i en fil då. Det känns inte rätt och riktigt för mig. Jag vill bläddra bland mina original på riktigt. Jag vill att det finns bara ett av varje bild. Det är lite för lätt det här. Gör ett misstag och det är bara att ångra. När man jobbar med riktiga färger på riktigt papper uppstår misstag som inte går att ångra. Misstag som ibland blir det som ger bilden själ. Färg som rinner ut och plötsligt ser ut som något. En färg som reagerar på ett nytt färglager och trycker sig igenom, skapar en helt ny färg och yta. Testa måla ett lager svart gouache, tjockt. Ta sen blå tjock färg och måla mönster på det svarta. Se vad som händer. Blanda i lite vitt, måla mer mönster. Det att man kan variera färglagrens och penselns opacitet (genomskinlighet) och måla lager på lager så att det undre syns igenom, slår inte det sätt som riktiga färger uppför sig på.

Testing Procreate, an illustration app for Ipad. Better than I thought. Painting and drawing with my fingers isn´t as easy as with a wacon tablet, but the app is very convenient. Lots of different pens and brushes and textures (you can upload your own as well. Working in layers is easy and exporting to jpg took a few seconds. When opening in Photoshop I thought it looked a bit soft in the edges so I sharpened it a bit. But otherwise this is what came out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar