onsdag 22 augusti 2012

Terapi

Berätta om din barndom. Den här bilden glömde jag lägga ut när den publicerades för nån vecka sen. Den gick med sångtexter av Claes Andersson, texter om kärlek och psykoterapi. Mycket invecklat, mycket fina tankar och bilder i texterna, det var bara att plocka.

Nya jobbet tar all energi. Uppdatering där: nu har jag lärt mig göra interaktiv grafik med ett program som heter Hype. Först satte jag massor av tid på att försöka lära mig Adobe Edge, men det var alldeles för invecklat med tanke på vad jag ville göra. Jag vill bara kunna klicka på ett ställe i en bild och flyttas fram till en annan bild, inga flygande, snurrande element. Victory dance runt mäccen när jag efter TIO MINUTER med Hype och EN TUTORIAL VIDEO hade gjort en html5-fil som funkade perfekt. Eller kanske det tog en halvtimme, men ändå, otroligt fin känsla av framsteg. Utan att behöva lära mig koda har jag gjort kod.

Samtidigt i en annan verklighet: boken borde vara här om två veckor från tryckeriet. Och nu märker jag att det här bokskapandet kräver rätt mycket arbete efteråt. Vi har två uppträdanden på bokmässan i Helsingfors med Anssi inbokade och ett bokfika på Luckan i höst. För att stilla mitt samvete har jag infört en stulna timmar-lista på jobbet med tid jag sätter på boken, som jag kan arbeta in senare (hälsningar chefen om du är en av mina två läsare). Lyckligtvis går det mesta på veckoslut av det vi är inbokade på hittills. Det är just nu man borde vara heltidskonstnär.

Efterlyses: barnboksblogg. Finns det såna, svenskspråkiga i Finland? Ljuvliga bibbatanten som fräser på eller analytiska barnboksforskaren som ser böcker genom genusglasögon? Som bokbabbel men om barnböcker. Tipsa, tipsa! Om det inte finns, borde nån starta en. Inte jag, och inte nån annan som själv skriver eller illustrerar. Drömmer om en proffsig barnboksbloggare. Finns du där? Känn dig manad! Jag kan gästblogga!

Julstjärnan börjar vara på slutrakan. I kväll har jag målat luciatåg. Tacksam över noggranna instruktioner, det är lätt att hålla reda på jätteprojektet när redaktören är så organiserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar