fredag 3 augusti 2012

Tusen vägar till ett omslag


Färdig! I dag åkte boken iväg till tryckeriet. Vi ska ännu få se på avdrag, men i praktiken är den nu på väg. För att fira det plockade jag fram en massa omslagalternativ från bildmappen, som svällt sig väldigt stor under det 1,5 år som jag har byggt på med mer och mer bilder. Jag försökte med en massa olika alternativ, men till slut fick jag ändå återvända till den allra första bilden. Problemet var bara det att flickans mössa inte längre hade den där korvliknande fläppen (se nedan, bilden till vänster). Så jag gjorde en exakt kopia, men utan korv då. Det var jättesvårt, jag gjorde säkert tre versioner på fri hand utan att lyckas. Ett av försöken uppe till höger. Ett problem var att jag utvecklat min teknik under processen, och målade helt enkelt inte på samma sätt längre. De exakta proportionerna och ansiktets utseende var också svåra att få till. Till slut tog jag till ett gammalt beprövat knep och la en plexiskiva med rutmönster ovanpå bilden, och ritade ett rutmönster på det nya pappret. Sen var det bara att börja fylla på...



1 kommentar: