lördag 15 september 2012

Bilder från Åbo och Vasa


 Tävlingsbilder. Jenny bongade Under täcket på Akademiska bokhandeln i Åbo.


En annan Jenny ryckte förgäves i dörren på Schildts bokhandel i Vasa. Men ingen fara, boken fanns i skyltfönstret! Jenny skriver att hon ska läsa boken för både gudbarn och dagisbarn, och det gör mig så glad!

Man behöver inte heta Jenny för att delta i tävlingen... Bland de fem första lottar jag ut ett extra original (en tidigare version av någon av bilderna i boken). När jag bläddrade bland originalen hittade jag en massa jättefina. Här en bild på ett urval. Men som sagt får vinnaren säga vilket uppslag den gillar bäst, och så gräver jag fram en bild åt honom eller henne.


Överst till vänster en version av bilden där Elsa sitter på en sten vid dammen, sen en av kanske tre extra versioner som finns av Elsa som simmar i dammen. I mittersta raden till vänster en version av skogsbilden. Jag gjorde massor av olika skogsvarianter, men den här är så gott som identisk med bilden i boken, det är bara några små detaljer som skiljer åt.  Bredvid den en version av bilden som också finns på förlagets höstkatalog. Underst en rätt rolig version av grodans hus. Förlagsredaktören tyckte det såg konstigt ut med en dörr där, vad händer om man öppnar dörren, forsar det in vatten då.... bilden som finns i boken är annars identisk, men den har varken fönster eller dörr. Alla bilderna är målade i gouache på bambupapper, och formatet är lite större än en normal A3:a.

6 kommentarer:

  1. Finns tyvärr inte i Borgå. Är det så att den inte är i Suomalainen kirjakauppa alls. Kanske man skall beställa den?
    Ljuvliga bilder.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Vilken skandal! Synd om Borgå. Inte bara för vår boks del utan annars också för dem som vill ha svenskspråkiga böcker. Boken finns att beställa på sets.fi, nätbutiken. Med kampanjkoden Elsa får du lite extra rabatt också. Det jag vet är att boken borde finnas åtminstone på rätt många bokhandlar, nån lista har jag inte. Som tack för ivrigt spionage är du förstås med i utlottningen, Linnea! Två platser kvar (och det får vara samma som förekommit tidigare, det är ni kära spioner som är viktigast!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var "rejsligt" ;) Jag har ju stora barn men jag har en massa gudbarn och så har jag ju mej själv.
      Hej-då.

      Radera
    2. Just så, man har ju alltid sig själv.

      Radera
  4. Oj, nästan så jag måste rusa till Gros och Suomalainen för att evenuellt få större vinstchans! ;)

    SvaraRadera