måndag 10 september 2012

Efter dagis-saga + TÄVLING!!!!



En lugn stund. Efter dagis brukar en av oss läsa för ungarna medan den andra lagar maten. Så här. Det är möjligt nu när jag inte längre jobbar kväll, en klar fördel med ha ett 9-17-liv som normala familjer. I dag hade vi en ny bok att läsa. Den heter Under täcket och den luktar ännu lite fränt av tryckeri inuti. Pärmen doftar marsipanaktigt, som det kladdiga limmet i limstickor. Pärmarna är hårda och pappret är ännu styvt, det knaksar lite när man bläddrar. Barnen ville att jag först skulle läsa Christel Rönns bok Det vidunderliga täcket. Det är en bra bok, men jag har aldrig läst den så snabbt som i dag, för att för första gången få läsa VÅR BOK för barnen.


Försiktigt bläddrar författaren i sin första bok. Det är nu ungefär ett och ett halvt år sen han skrev den. Han satt i metron och skrev den på sin smarttelefon. När han var klar sms:ade sen mig att han har en text åt mig. Och nu är det en riktig bok.


Boken borde finnas i bokhandlarna den här veckan. Om du ser den, ta ett foto och skicka åt mig på maijahurmeillustrations@gmail.com. Berätta vem du är, vad du tycker om boken och vilken bokhandel du sett boken i. Bland de fem första bildskickarna lottar jag ut en originalillustration (de som finns i boken måste jag spara för eventuell utställning, men det finns versioner av de flesta bilderna, så säg vilken bild i boken du gillar så väljer jag en bild som passar dig). Fotona lägger jag gärna ut på här på bloggen.

8 kommentarer:

  1. Ha-ha. Vad jag blev glad fast jag ju inte känner dej. Men sånahär historier gör mej så glad. Stort grattis. Och gissa ifall jag kollar in bokhandlarna(vad är pluraisformen av bokhandel;)?) i Borgå imorgon.

    SvaraRadera
  2. Nu ser jag ju att du har skrivit bokhandlarna. Fick så brått att kommentera att jag läste för snabbt. Silly me!

    SvaraRadera
  3. Det kan nog ta några dagar innan den dyker upp i Borgå, men det är kul att veta att jag har en ivrig spion där... Väntar på bild!

    SvaraRadera
  4. Jee! Grattis!! Måste vara en speciell känsla att få läsa boken åt sitt barn...

    Ska se om jag lyckas bonga boken :)

    SvaraRadera
  5. De har fått boken läst för sig så många gånger tidigare så de tyckte kanske inte att det var så märkvärdigt. Det var mer jag som var till mig:-)

    SvaraRadera
  6. Härligt! Kan förstå det kändes speciellt, jag skulle ha varit alldeles ivrig! Kul tävling, jag ska definitivt spana här på mitt håll.

    SvaraRadera
  7. Jag har nu fyra bilder. En till så kan jag ordna dragning!
    Maija

    SvaraRadera