tisdag 18 september 2012

Hur gör man en barnboksapp?

Nördigheter. Nån hade kommit till bloggen med rubrikens fråga. Jag har inte gjort nån barnboksapp - än. Men det finns på listan över saker jag skulle vilja göra. I höst har jag lärt mig skapa enkla bläddringsbara tidningssidor med interaktiva element som bildspel och skrollningsbara ramar i InDesign 5.5. Jag är en van indesignanvändare, men det krävde en del studier och lite frustration innan jag kom på hur man gör. Det har sin egen speciella logik, men när man anammat den går det bra. Man behöver två plug ins, det ena heter overlay creator och det andra folio builder. De bildar tillsammans något som heter Adobe digital publishing suite. Pluggarna är gratis men man måste förstås ha själva programmet. Pluginsen finns också för femman och sexan. Ladda ner de mycket hjälpsamma guiderna DPS tips, gratis från app store. Man behöver också ett Adobe ID, och appen Adobe content viewer för att testa det material man gör på en riktig padda. Både ID och viewer är gratis. Kruxet är att publicering kostar. Jag har inte ännu testat själva publiceringsverktyget, men det verkar inte så svårt. Man kan välja något som heter single edition om man bara vill publicera en produkt, inte t.ex en tidning som kommer i flera nummer. Single edition kostar drygt 360 euro för en produkt, men då kan man ta betalt för sin produkt i App store och det kostar inget extra per nerladdning. Dessutom måste man vara medlem i ios developer team, det kostar hundra dollar i året.

Nackdelen med DPS är att produkterna blir rätt stora (ladda ner wired, new yorker eller national geografic som är gjorda med DPS så ser du vad jag menar). Man är också fast i programmets väl fungerande men kanske lite tråkiga navigeringsverktyg. Fördelen är att navigeringen är lätt och bekant för många.

I DPS kan man bygga upp produkter som har både porträtt- och landskapslayout, eller välja endera. Det går inte att blanda. Man måste var mycket noggrannare än vanligt med sitt arbetsflöde och namngivning av filer, annars sitter man i träsket. Lär vara lättare i sexan.

Alternativet är nån sorts kodtrolleri, och det vet jag sen ingenting om.

Var  det till nån hjälp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar