torsdag 20 september 2012

Skriva om att skriva för barn

Nu har jag tankat. Nyaste numret av tidningen Skriva har barnböcker som tema. Lyckade intervjuer med Gunilla Bergström, Ulf Nilsson och Pija Lindenbaum. De berättar om både skrivande och illustration, i Nilssons fall om samabetet med illustratörerna Eva Eriksson och Sarah Sheppard.

Så här:
"Att skriva bilderböcker påminner om att skriva en film. (---) har man några slutsatser måste de framgå av handlingen", säger Ulf Nilsson.

10 procent av en bra berättelse innehåller det man tar med sig, menar han. Det som betyder något. Resten är personlig stil och roligheter, men det är den där lilla kärnan som är viktig.

Och med en Alfons-skapares självsäkerhet går Gunilla Bergstöm åt marknadstänkandet. Man ska inte tänka på målgrupp, marknadsföring eller moderniteter, det man tror ligger i tiden, utan skriva om det som bultar inom en. "Jag gör en berättelse som jag själv tycker är intressant, och är den det så må den väl roa någon vuxen och något barn.", säger Bergström.

Pija Lindenbaum vrider till knivarna där i mitt skrivarhjärta: "Det folk i allmänhet gör fel när de försöker skriva barnböcker, och som även jag gjorde, är att man skriver för mycket text. Bild och text tillsammans ska berätta berättelsen. Texten ska inte klara sig utan bild." Allt beskrivande ska man strunta i, därför finns ju bilderna.
Just så. Mina egna texter var jättelånga och babbliga. Jag ville först inte tro att den kortkorta texten Anssi skrivt kunde vara något att ha. Förrän jag läste den. Och såg bilder växa fram. En för lång och beskrivande text kan sätta för strikta ramar för illustrationerna. Och så finns ju risken att läsaren somnar långt innan barnen gör det. Men, som det också påpekas i Skrivas artikel, är barnböckernas syfte inte endast att så effektiv som möjligt söva knoddarna, utan ge barnen läsupplevelser, och en första kontakt med litteratur. Obs. Riktig litteratur. Det är inte lättare att göra böcker för barn än för vuxna. Inte svårare heller. Annorlunda.

Det fanns så mycket mera i barnbokstemat att ta till sig, eller strunta i. Läs själv. Tidningen fanns ännu för ett par veckor inte på Akademiska bokhandelns annar fantastiska tidningsavdelning, men man ladda ner den på en padda för ca sex euro från Paperton. Värt varje cent. En av artiklarna fanns just nu som testläsning.


2 kommentarer:

  1. Åh, den här tidningen borde jag också kolla in! Har aldrig ens försökt skriva bilderböcker, men lite kliar det i fingrarna att få göra något med mer bilder...

    SvaraRadera
  2. Låt dig inte förskräckas av pryltipsen och tio steg till ett bättre manusartiklarna. Läs författarintervjuerna, de är väldigt konkreta och välgjorda.

    SvaraRadera