måndag 22 oktober 2012

Bokmässans program


Så här ser vår bokmässa ut:

På torsdag kl 16 pratar vi och Allan och Udo-skaparna Bondestam&Lindeberg om hur våra böcker kommit till på Topelius-scenen. Trots att de två böckerna är väldigt olika har de något gemensamt. Förutom samma förlag då. Vad det är, får ni klura ut själv. Läs! Samtalet går på finska, Mirjam Ilvas från förlaget leder ordet. 

På fredag blir det Sagohörna non stop kl 11.30 på Totti-scenen, och om man ska med barnen till mässan är det då man ska passa på. Vi läser boken och visar bilderna. Jag tar med mig illustrationsoriginalen så man får komma och kolla in dem. 

På söndag klockan 12.30 intervjuar Pia Ingström oss på Hbl-scenen. Ett dygn tidigare har Knausgård stått på samma scen, det kan man ju inte missa... 

Förutom det här blir det en del jobb för mig på mässan också, främst på söndag i Hbl:s monter. Kom och säg hej så visar jag vad vårt underbara digigäng jobbat med de senaste tre månaderna!

Om det här låter mycket så är det ändå inte allt. Det blir lite fest också. Två fester. På en vecka.

Och hej, Österbottens Tidning hade en fin recension. Den gick ren 22.9. men jag hittade den först nu. Ska samla recensionerna i ett inlägg snart. När jag har tid. Så här skriver Pernilla Nylund:

"Under täckrt är en alldeles underbar berättelse. Lågmäld och nästan ursäktande. Här finns en seghet och en oförmåga att rå på historiens skeenden. Elsa flyter bara med. Läsaren också. In i sagoberättelsen som är sådär sällsamt ljuvlig.Språket är okontstlat och enkelt, meningarna korta och innehållsrika. Maija Hurmes skimrande bilder från feber- drömmens värld väcker beund- ran. Vi rör oss i ett dovt men vackert landskap tillsammans med Elsa och hennes hjälpande hand. Medryckande är bara förnamnet."


Bilden är en tidig version av bilden där Elsa hjälper grävlingen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar