söndag 14 oktober 2012

Igång igen


Skissblock att fylla. Jag var på en träff med illustratörsprojektet den här veckan, och alla fick berätta vad de har på gång. Jag: ingenting. Det har varit så stort att få ut den första boken att vi trots frågor om vad vi gör härnäst inte riktigt kommit igång på riktigt. Rättare sagt: jag har inte kommit igång.  Anssi har skrivit en text som jag tycker väldigt mycket om. Mycket mörkare än Under täcket är den. Men jag sitter och väntar på inspirationen, att jag ska fatta vad texten skulle kunna bli. Jag har också varit väldigt stressad på sistone och inte kunnat samla mina små grå till samarbete efter  jobbet. För det är ju det, för att kunna skapa behöver man tid. Plats är inte så viktigt, jag behöver inget snofsigt arbetsrum med havsutsikt, det går ypperligt med mitt lilla hörn av vardagsrummet. Lyckligtvis känner jag ingen brådska med det här. Hiljaa hyvä tulee är ett av de bästa ordspråken ever.

Det måste också finnas lite tid här emellan för att titta tillbaka och se vad vi gjorde rätt och vad vi gjorde fel. Rätt: vi jobbade bra tillsammans. Anssi var en bra art director som sa när jag skulle sluta peta eller när det blev fel och jag borde börja om. Jag var väl kanske inte alltid så diplomatisk när det gällde ändringar jag ville få in i texten... (Jag vill inte ha en mullvad här, jag vill ha en groda!... föreställ er diskussionerna vid vårt köksbord...). Fel: jag började i fel ända och fick rita alla bilderna minst två-tre gånger. När det tar minst en arbetsdag att göra en bild (om jag skulle få sitta en hel arbetsdag och bara måla!) är det inte så värst effektivt att jobba så. Så nu gäller det att skissa, skissa, skissa och försöka hålla tassarna ifrån färgpytsarna ett tag.

Nu måste jag börja med att skapa karaktärerna och slipa dem ordentligt. Det får inte bli så att jag målar om sexton uppslag för att fliken på huvudpersonens mössa är ful. Jag började fila på Ivar i går. Han finns ju redan i Under täcket, på allra sista uppslaget. Fladdermusöronen är kanske lite för stora, halsen för lång? Hur mycket av benen ska synas under manteln? Är han för söt? Jag borde kanske bygga upp en tredimensionell modell av karaktärerna?

Sånt. Samtidigt lider jag av en enorm centrumlängtan. Jag var på brunch på Cafe Talo i Hagnäs efter en loppisrunda till dödsdömda Valtteri i morse. Där fanns folk! Glada hipsters! Med unisexklädda små barn! Killar som satt och läste serialbum och drack kaffe! Nu tillbaka i nittiotalsförorten med doften av pizzakartong i höghushissen, nån har glömt en strumpa och en samling macdonaldsskräp på gatan utanför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar