torsdag 4 oktober 2012

Recension och boktips

Edit: Nu finns recensionen här.

Mia Österlund recenserar Under täcket i tisdagens Hbl. Den finns ännu inte på webben, så jag slänger in några citat här:

"Den som vill kan göra en ekofeministisk läsning, flickans relation till djur och natur dominerar. Tummelisa är en intertext i form av miniatyrperspektiv och näckrosblad, men här gestaltas en flicka som inte behagar. Hon regerar i världen under täcket."

Österlund associerar till filmen Pianot och Margaret Atwoods roman Upp till ytan. Filmen har jag sett, och scenen där pianot drar ner kvinnan i det djupa havet är en av de bästa i filmväg jag sett.

"Under täcket lutar sig mot en sago- och fantasytradition där flickans känslor gestaltas genom en symbolisk resa, men snarare som en förevändning att få skapa vackra bilder än en riktigt angelägen berättelse. Trots detta är Maija och Anssi Hurmes debut både stark och stimulerande."

Att sånt. Både positivt och negativt alltså, och väldigt ingående analyserat. Biter mig i tungan och säger inget om det här med texten som förevändning att få skapa vackra bilder. *biter hårt*

Och så lite boktips som jag gav Jenny om böcker som kunde passa på ett dagis:
Charlotte Gastauts Fannys fantastiska resa. Den har ingen text alls på största delen av sidorna, så det kräver ganska mycket ork och inlevelse av läsaren. Härliga illustrationer, speciellt alla scenerna i fantasivärlden.
Jon Klassens Jag vill ha min hatt för de allra minsta, är dråpligt rolig! 
Kitty Crowthers Lilla Döden hälsar på. Sjukt bra. Anssi vägrade läsa den först eftersom den bygger på kristen tematik kring döden, men när jag väl fick honom att läsa den var han positivt överraskad. Barnen gillade. "Döden är en trevlig liten person. Men det är det ingen som vet". Plus för att döden är en kvinna. Vem är död? Av Stina Wirsén är också bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar