söndag 4 november 2012

Färgkarta


Mina färger. Jag har fått några gånger här nyligenvförklara vad gouachefärger egentligen är. Är det akvareller, eller? Gouache är täckfärger, det låter bara lite mer spännande om man säger gouache. Men det är inte de där stora knapparna man hade på teckningstimmarna i lågstadiet, utan de är flytande färger i tub. Det finns olika kvaliteter av färgerna, och jag har fallit pladask för färger från franska Charvin. (Kanske för att de har en söt liten butik som jag trillade in på i Paris...) Billigare sorter har inte lika mycket pigment. Färgerna är bäst när de är färska, men jag brukar låta dem torka på paletten och använda igen, det är inte ett problem. Det svåra med gouacher är att de ändrar färg lite när de torkar: ljusa färger blir lite mörkare och mörka ljusare. Ytan blir lite matt när den torkar, och bilderna ser lätt lite dammiga ut. Därför måste man jobba med skarpa kontraster mellan färgytorna, för att få bilderna att se levande ut.

Man kan (eller jag gör så i alla fall) använda gouacher på samma sätt som akvareller, med mycket vatten i på vått, uppspänt papper. Så gör jag stora ytor och bakgrunder. När det har torkat (går rätt fort!) målar jag på detaljer med tjockare färg. Då blandar jag i lite vitt, så blir färgen täckande. I mörka färger behöver man inte blanda i vitt, de täcker ändå bara man inte har så mycket vatten i. Jag använder nästan aldrig svart, utan en färg som heter sepia, som är lite brunsvart och har mera sting än svarta. Gouache svart blir lätt mycket platt och tråkigt.


Orsaken till att jag använder de här färgerna, trots att de är lite bråkiga, är att de är väldigt mångsidiga, man kan måla bilder som ser ut som oljemålning, som i bilden ovan, man kan arbeta om ytor och måla över om något inte blev som man ville. Och så torkar det snabbt! Man kan jobba lager på lager, bara man låter färgerna torka mellan varven. Det går att blöta upp färgerna jobba om ytorna, torka bort lite och få spännande ytor om man använder olika material när man torkar. Och det händer ibland spännande saker när man målar: till exempel blått hoppar fram och blir nästan ljusblått om man målar på en svart yta.

Förutom färgerna är pappret viktigt. Jag har provat alla möjliga olika, men fastnat för ett bambupapper som har just rätt sorts yta, och som drar åt sig rätt mängd färg.

Det var allt jag hade att säga i dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar