tisdag 13 november 2012

Skissa på Ipad, del 2


Nu har jag suttit en hel kväll och ritat på Ipaden. Jag håller just nu på och läser Maria Turtchaninoffs bok Anaché, en fantasybok som handlar om en nomadflicka. Så jag ritade tre olika Anachén för att testa hur olika de blir med de olika apparna.

Det roligaste och användbaraste av apparna jag testat är Procreate (bilden ovan). Man kan jobba i lager, ladda upp foton (eller ta en med paddans egen kamera), rita på, ladda upp olika texturer, påverka penslar och pennor på en massa olika sätt (förutom tjocklek och genomskinlighet även textur). Man kan också göra en lättanvänd färgpalett åt sig. Lagren har också olika egenskaper som till exempel multiply och screen. På många sätt är den bra. Men png-filen (jpg som andra alternativ) som appen producerar har en resolution på 960x704, och räcker alltså bra till webbanvändning men endast till en 12 cm bred tryckt bild. Jag laddade upp den här på bloggen precis som den kom ur appen. I nån marknadsföringstext läste jag att man kan exportera rakt till Photoshop, men den funktionen hittade jag inte i appen. Det är ett tag sen jag köpte Procreate, men den kostade kring fyra euro (4,99 dollar just nu).


Paper är en gratisapp, men en lurig sådan. Gratisversionen kommer med bara en penna och suddgummi, och man vill ju ha åtminstone vattenfärgsfunktionen också. Alla tillbehör som vattenfärg, blyertspenna, tjock tusch och vattenfärg, samt färgblandare, kostar 1,79 styck. Så helhetspriset, om man tar alla tillbehör, blir 8,95 euro. Paper har snygga skissblock och det är lätt att både rita och dela bilderna till till exempel facebook. Tre- och sexåringen fattade direkt hur man använder appen (och de försökte också köpa en massa extratillbehör och lyckades nästan, morr) Bilderna har Ipadens normala resolution, 1024x768 pixlar, och exporteras till mailen i jpg-format. Bilden ovan laddade jag upp den precis som den kom ur appen. Bilderna går alltså att använda på webben ochkan till och med tryckas som ca 13 cm bred bild (med en resolution på 200 dpi). Programmet är väldigt enkelt, och passar kanske bäst för barn eller för någon som vill skissa snabbt. Man kan inte välja tjocklek eller genomskinlighet på pennor och penslar. Att ångra är lite bökigt. Jag blev snabbt trött på den här appen eftersom jag inte kom vidare med att behandla bilderna, som man kan göra i till exempel Procreate. Paper har endast ett lager, men slänger klokt nog automatiskt vattenfärgen under tusch och blyertslinjer.


Adobe Ideas kostar 8,99, alltså lika mycket som Paper med alla tillbehör. Ideas gör vektorgrafik, som kan skalas oändligt. Appen ser väldigt (adobiskt) enkel ut. Först blev jag lite besviken över vad jag gått och köpt för dyra pengar. Men filen som exporteras som pdf såg rätt ren och fin ut. Det jag hade önskat var att alla enfärgade ytor skulle exporteras som en enhetlig vektoryta, men så var inte fallet med min testfil. Varje streck fanns där som en skild yta. Gjorde en ny testfil där jag gjorde en yta i ett svep, och en annan i flera. Den i ett svep bakades ihop till en enhetlig yta. Så det kräver lite petande om man vill ha en ren och fin illufil. Man kan också ladda upp foton i lager i appen, kontrollera lagrens genomskinlighet och färglägga på underliggande lager. Klurade ur illustratören Lena Frölander-Ulf att hon använder den här appen för att färglägga bilder. (Läste en intervju där hon sa att hon färglägger på ipad och trodde det var ett fel och var tvungen att fråga) Det kräver säkert lite övning, men eftersom det här programmet producerar vektorgrafik av tryckkvalitet (rgb, men det är ju bara att byta till cmyk), så är det det mest proffisiga av de här tre apparna. Men man gör inget riktigt färdigt med den, filen måste ännu bearbetas i Illustrator.

För att få ut det mesta ur de här apparna borde man ha en penna. Jag har en Bamboo, men den känns lite tjock och klumpig. Bättre än bara fingret ändå.

Slut med nördigheter, nu ska jag läsa vidare och se hur det går för Anaché.


2 kommentarer:

  1. Gud vad kul. Har just läst boken och så har du ritat. Ljuvligt.

    SvaraRadera
  2. Ja! Behövde ett motiv och där var det framför näsan på mig. Boken är väldigt visuell i sig, det är bara att plocka...

    SvaraRadera