tisdag 6 november 2012

Vasa på lördag!


På fredag tar jag tåget upp till Vasa och inkvarterar mig hos syster Liisa. Har just sträckläst Kaj Korkea-ahos bok Gräset är mörkare på andra sidan, annars skulle den ha passat bra som tågläsning. (Jag är ingen litteraturexpert men boken är något av det bästa jag läst på länge. Det rysligaste är inte det övernaturliga, utan det grymt mänskliga. Helt enkelt:  Matto! Mesama! Den är motsvarigheten till Miika Nousiainens Metsäjätti, men om den österbottniska svenska byn i stället för den finska bruksorten. I båda en resa tillbaka och möten med det som blev kvar, både verkliga människor och spöken). 
På lördag öppnar jag min yttepyttelilla utställning på barnavdelningen på Vasa stadsbibliotek, och läser boken (på både finska och svenska) i samband med den här programpunkten:
Barnens LittFest
11.30–13.00 / Nedre aulan, Vasa stadsbibliotek. Katten Findus och tomtevännerna delar ut priserna i teckningstävlingen En natt på biblioteket.
Hela Littfestprogrammet finns här. Sofi Oksanen! (Hon behöver väl ingen länk, väl?)  Ville Tietäväinen! Tietäväinens Näkymättömät kädet är ett otroligt välgjort seriealbum om olagliga immigranter i Europa. Han gör fantastiska illustrationer till Helsingin Sanomat. Om jag har rum i packningen släpar jag med vårt ex av Näkymättömät ber om signering.

4 kommentarer:

  1. Måste nog läsa dendär boken. Alla verka gilla den. Lycka till med din utställning.

    SvaraRadera