söndag 10 februari 2013

Pastellkritor och Plath


Sylvia Plaths hår. Det är roligt att göra porträtt. Men lätt känns det bara om man känner personen i fråga. Och ett porträtt ska väl visa något annat också än bara hur en människa ser ut. För en illustration till en text om Sylvia Plath bläddrade jag bland en massa bilder. Första versionen såg ut så här:



Men det är bara en blyertsskiss av ett foto. Den säger absolut ingenting. Och vad är det med det där håret? Hur får hon den där vågen i pannluggen att hålla sig på plats? (Dessutom hittade jag senare en bild med precis samma upplägg, men spegelvänd, så jag kan inte veta vilken väg den ursprungliga bilden ska vara. Och då är det ingen vits att göra en ett-till-ett-skiss. Om hon ändå inte såg ut så där, från det här hållet.)

Sen testade jag lite med pastellkritor, som i den översta bilden, och lyssnade samtidigt på det här:






Att lyssna på henne berätta om sitt skrivande, och speciellt att lyssna på när hon läser dikten Daddy, gav lite mer känsla för henne. Hör hur självsäker hon låter i intervjun, hon vet vad hon vill, men hon pratar snabbt och ryckigt, och HON AVBRYTER INTERVJUAREN! Jess, jess! (Jag har på sistone fått höra att jag själv ofta avbryter folk i diskussioner, hädanefter kan jag bara säga att det beror på Sylvia Plath).

Den slutliga illustrationen är ett kollage av två sidor av Sylvia Plath. Hoppas det funkar bättre än bara en platt Plath.

Och uh, pastellkritor är inte för mig. Kladdigt, noll kontroll. Tjockt.  Men det blir snygga stora ytor, och jag tycker om hur det färgade pappret syns igenom här och där. Men näe, pasteller är nog för någon annan än för mig.

Edit: så här ser den slutliga illustrationen ut, till Pia Ingströms text om Sylvia Plath på dagens kultursidor i Hbl. Läs den!


3 kommentarer:

  1. Cool Maija! Så jättefin. Blir alltid glad av dina bilder i Höpplä.

    SvaraRadera
  2. Tack! Här kämpade jag mycket med att försöka förstå vem hon var, för att det på något sätt skulle synas i bilden. Är du också Plath-groupie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njäe. Inte groupie precis. Men har väl läst nåt nångång.

      Radera