lördag 23 mars 2013

Bologna och Bratislava

Packar. På måndag åker jag och illustratörskollegan Cara Knuutinen till Bologna för att inspireras på barnboksmässa. Sverige är temaland i år, och det känns kanske lite bakvänt att åka ända till Italien för att lyssna på svenska illustratörer och författare, men där finns annat också. Många programpunkter handlar om den digitala utvecklingen, om hur barnböcker fungerar som appar. Varför är det så, att de två brancher jag älskar, tidningar och barnböcker, tampas med samma problem: papper eller digitalt eller båda? Det funderar jag på här. Om hur roligt det är att vi i barnens bokhylla har en del böcker som jag haft hemma när jag var liten. Slitna och sönderlästa med blad som är mjuka av bläddring. De barnboksappar jag har laddat ner och läst med barnen kommer nog att försvinna med den apparat de ligger på, de kommer inte att på samma sätt följa med barnen till deras möjliga framtida barn. Den positiva sidan med digitala böcker är att vi omger oss med färre fysiska objekt som samlar damm i hyllor och som måste packas ner när vi flyttar eller som nån måste göra sig av med när vi dör. Det är lättare att bara tömma minnet än att tömma en bokhylla. Skillnaden i läsupplevelse är också intressant, och handlar mycket om hur vi vill ha det. Vill vi sitta med barnen i famnen och läsa en bok, eller vill vi att de sitter ensamma med en apparat som läser upp boken, som kanske också har lite spelaktiga interaktiva delar? Var går skillnaden mellan bok och spel, eller suddas den ut?

Under täcket har nominerats av IBBY Finland till illustrationsbiennalen i Bratislava, BIB. Tio finländska illustratörer finns på nomineringslistan, bland dem några av mina favoriter. Listan kommer säkert på hemsidan senare. Nu måste jag välja ut tio av originalillustrationerna och skicka dem till Slovakien. Mina bebisar, ut och resa helt ensamma, jag blev lite orolig där. Men damen på IBBY lugnade mig med att inga original försvunnit på vägen sen Sovjetunionens tid. Det var ju lite lugnande...


1 kommentar:

  1. Ja och Sovejetunionen har ju inte funnits på ett tag, så ta det lugnt bara.

    SvaraRadera