söndag 10 mars 2013

Video på gång



Kreativ söndag. Min syster Laura var hos oss hela veckoslutet, och nu på söndag morgon förverkligade vi en plan som vi haft ett tag. Hon filmade och tog stillfoton medan jag målade den här bilden. Det är en version av en illustration jag har gjort redan tidigare, men jag gjorde den enklare för att det inte skulle ta en evighet att måla. Nu väntar jag bara på att hon ska hinna klippa ihop videon så kan jag lägga ut den här! Jag tycker om att se på processvideon, en hel del såna finns på drawn.

Här är några videon som jag tycker är kul, det är två väldigt olika illustratörer och en gammal goding från förritiden.

Först: Oliver Jeffers. Lyssna på hur han pratar, och vad han säger. Om hur ideer kommer till.


Oliver Jeffers Author Film 2013 from Oliver Jeffers on Vimeo.


John Kascht målar ett karikatyrporträtt av Conan O´Brien i videon här under. Trots att jag inte gillar stilen alls, kan jag inte låta bli att bli helt platt över det arbete som han lägger ner på en enda karikatyr. Träffa objektet, modellera i lera... De gånger jag har gjort porträtt för tidningsillustration hinner jag just och just googla lite referensbilder, kanske se på en video eller två för att ha koll på hur människar pratar eller rör sig, men aah, om man skulle ha så här lyxigt med tid, tänk så bra det kunde bli...




Och här, Claude Monet målar i sin trädgård i Giverny. Vi var på en cykelutfärd dit för tre år sedan i juni, stället är restaurerat så att det ser ut precis som på Monets tid. Men att det finns film på honom, det upptäckte jag först nyligen.


1 kommentar:

  1. Nu hade jag äntligen tid att kolla de två översta filmerna här och de var ju otroligt inspirerande! Så tack för att du delade! Ja om man hade så där mycket tid att försjunka i ett uppdrag... huh. Hade iofs den upplevelsen när jag gjorde läroboksjobb, det tog ju några månader. Oerhört skönt att fokusera så, och samtidigt ha tid att försjunka i ett tema (hår och frisyrer i mitt fall)! Nu började jag längta efter mer stora illustrationsuppdrag... men det får bli till nästa vår :( måste göra en avhandling först.

    SvaraRadera