lördag 8 juni 2013

Om att ha tid

Tid och rum. Vår första bok gjorde jag på stulen tid. Sena kvällar, semesterdagar som egentligen borde ha varit familjens gemensamma tid. Det kändes ändå alldeles för viktigt för att låta bli, och familjen gav mig den tiden. Det finns ändå en gräns för hur proffsig man kan vara om man jobbar på det sättet. Det är ju ändå dagjobbet som går före, det måste göras ordentligt och det tar en lejonpart av min energi och kreativitet. Ibland går det veckor då jag inte ritar något, och då bryts utvecklingen, eller stannar upp, och det tar en stund att hitta in igen. Från hösten blir det en ändring på det. Jag fick ett arbetsstipendium, och kommer att få vara konstnär på heltid i ett helt år. Just nu känns det obegripligt: en ocean av tid. Men tiden är redan spjälkt i bitar, jag håller på och fyller den med det jag verkligen vill göra. Under det första halvåret ska jag göra vår andra bok och samtidigt fila på ett par andra ideer. Om jag kommer in på den bilderboksutbildning som jag sökt till i Göteborg, så kommer jag att ha workshops en gång i månaden där, och det ger förhoppningsvis en viss rytm till ensamarbetet. Om jag inte kommer in där ska jag försöka hitta nån annan kurs här i Finland. Tips emottages med tacsamhet. I september åker jag och några andra finländska illustratörer till Bratislava för att se illustrationstriennalen där vi är med, och sen ska jag också planera och förverkliga min del av en utställning med illustratörsprojektet By. Sommaren 2014 blir det vernissage för utställningen i Ekenäs, och så ska den vidare till bokmässan i Frankfurt.

Går och drömmer om ett arbetsrum för mitt år av skapande frihet, men om jag tänker praktiskt och ekonomiskt måste jag nog jobba hemifrån. Jag behöver inte så mycket utrymme för mina material, jag bygger inga jätteinstallationer. Det enda rum jag egentligen behöver är det jag redan har i mitt huvud. Det handlar inte om fysiska väggar. Men om det visar sig att jag inte klarar av att jobba bara hemma, om jag verkligen behöver ett ställe dit jag går på "jobb", så får jag försöka fixa det sen.

4 kommentarer:

  1. Oj Maija, vilket spännande år du har framför dig! Såklart blir du antagen till bilderboksutbildningen!

    SvaraRadera
  2. Får se hur det går. Någon bra kurs ska jag hinna gå under mitt lediga år.

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna för bilderboksutbildning. Skulle ju vara superbt!

    SvaraRadera
  4. Rätt ord! Men super blir det nog utan kurs också. Tid!

    SvaraRadera