lördag 29 juni 2013

Självporträtt


Kroppen min. Det har gått helt bra med mitt löfte om att rita varje dag. Efter ett par dagar tröttnade jag ändå på att rita femsekundersqroquis på ungarna, som springer omkring som vildingar. Då upptäckte jag mig själv i en stor spegel. Där har jag ju den villiga modellen, den som inte klagar över obekväma ställningar eller andra villkor. Så jag har ritat mig själv. I olika kläder, (nästan) utan kläder, sittande på olika stolar eller på golvet. Speciellt fötter är svåra. Men det svåraste är att se sig själv, med alla de skavanker jag oftast ignorerar. Jag är den som vanligtvis inte spenderar timmar framför spegeln, beundrande mig själv. Oftast försöker jag faktiskt undvika att se mig i spegeln. Det blev en massa konstiga experiment. Jag följer Nathalie Goldbergs råd i boken Writing down the Bones (handlar om att skriva men råden gäller allt skapande) att inte tänka att jag ska skapa det stora mästerverket här och, utan låta bilderna bara flöda, skita i om de ser töntiga och konventionella ut. Horrorversionen kommer först: Stränga skolfröken med intresse för hippieklänningar, här...


Henne skulle jag inte vilja känna, usch då. Den här härunder är lite mer jag: shorts och tröja. Något konstigt hände med benen där, det högra benet ser lite för långt ut. Sura miner blir det. Kanske för att jag inte orkar le åt mig själv i en spegel i flera minuter, det skulle kännas lite överdrivet.
 

Och här: mera ben!
 




Glasögon är jobbiga att rita, de gör att ansiktet ser överstruket ut. Så ibland fuskar jag lite och glömmer att rita dem.  Något konstigt hände i bilden härunder med vänstra ögat, men så är det kanske på riktigt också. Jag skelar kraftigt, och i ett ärligt porträtt så får det väl synas.


Utan kläder-bilderna tänker jag inte lägga ut, så pass mycket självbevarelsedrift har jag kvar.









2 kommentarer:

  1. Tusans vad häftig sommarsysselsättning. Och du kunde ju rita dagens outfit och sen gå vidare till dagens lunch (före och efter förstås). För vem tusan behöver kamera när man kan rita så där.

    SvaraRadera
  2. Dagens outfit! Men den där modeillustrationskursen inhiberades. Och alla mina kläder är loppis couture...

    SvaraRadera