söndag 14 juli 2013

Under lupp

video


Små, små världar. I dag var vi på en utfärd till Stora Räntan i Helsingfors med ungarna. De fick studera omgivningen med lupp, och jag kunde inte låta bli att testa om det gick att fotografera de magiska små minivärldarna som dyker upp när man tittar med 8 gångers förstoring. Visst gick det! Videon, som jag tog i misstag när jag tryckte på videoknappen på min kamera, visar hur det går till. Enkelt, och kul att göra med barnen. Helt perfekt skärpa fick jag inte på bilderna den här gången, men jag ska skaffa mig en egen lupp och prova fotografera med lite mera tid och koncentration en annan gång.

Jag använde en hel del fotografier av undervegetation som referens när jag gjorde illustrationerna till Under täcket, men det här ger en helt ny dimension och helt ny inspiration.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar