måndag 19 augusti 2013

Kär i en text

Tid. Det tar massor av tid att göra en barnbok. Största delen av den tiden händer det ingenting. Nu hade det inte hänt nånting med vår nästa bok på flera månader. Jag har helt enkelt inte haft tid. Men i dag tog jag tag i det. Jag hade bävat lite, varit rädd för hur det skulle gå. Tänk om jag inte längre är kär i texten? Hur ska jag då kunna jobba med det? Att illustrera ett helt manus tar flera månader med min långsamma teknik. Tänk om det känns som om jag kunde göra något bättre under den tiden?

Jag var väl förberedd. Efter att ha fört yngre barnet till dagis gick jag till gymet, sprang ett par kilometer på mattan, det allra hårdaste jag kunde, först tio, sen elva, tolv, tretton, fjorton kilometer i timmen. Svetten bara strömmade längs armarna och droppade ner från min näsa. Efter det gick jag på en jogatimme som heter Body Balance. Det är nog bra, jag ska vara i balans, så går nog jobbet också vägen.

Väl hemma gjorde jag först en massa annat. Lade upp äppelsylt i burkar, plockade in mat i kylskåpet. Till slut var det bara att inse, tiden höll på att ta slut och jag måste komma igång innan det är dags att hämta från dagis. Så jag plockade fram den röda foldern med skisserna, bläddrade lite, slog upp det första uppslaget och började rita. Och jes, jag sögs in i berättelsen, kom in i det där rummet där allt börjar, hörde skriket från de små, bubblet från spisen, nynnandet under bordet. Gruffandet bakom gardinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar