fredag 4 oktober 2013

Klippa sönder två obin

Syjunta. Jag håller på och syr en näckrosdamm. Den ska ingå i illustrationsprojektet By och utställningen som har vernissage i Ekenäs i sommar (och sen åker den ut på turné). Steg ett är att tillverka x antal näckrosblad. Länge, länge vandrade jag omkring bland tygpackar på Eurokangas och Stocka, strök över mjuka, sträva, glansiga tyg och funderade över hur bladen ska tillverkas. Inget tyg kändes rätt, och jag gick hem tomhänt. Sen kom jag ihåg ett kimonobälte, obi, som jag fått av min kollega en gång. Bältet har legat i mitt skåp i ett par år. Den har den rätta mörkblå färgen för undersidan av bladen. Kollegan hade sagt att det är okej att klippa sönder bältet och sy till exempel soffkuddar av det. Men jag hade inte klarat av det, bältet i sig var så vackert, tjock, mönstrad siden (med mönster som ser fina ut på båda sidorna). Jag tog kontakt med kollegan, som är en veritabel kimonohamstrare, och frågade om hon råkade ha ett bälte till i grönt eller grönbrunt. Och, hast du mir gesehen, så hade hon. I dag har jag klippt och sytt ett protoblad.



Här är de ännu hela.


Bladens storlek bestämdes av bältets bredd. Rätt stora blev de...


Så var det gjort. Tyget doftar lite parfym och damm...


 Jag sydde fast stjälken mellan de två tygen.





Färdigt! Lite måste jag öva mig på fina små stygn. Eller fixa min symaskin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar