tisdag 7 januari 2014

Flätor! Hår!

Ordning. Jag har länge undrat hur de gör det, illustratörerna som ritar fint hår, t.ex. fantastiska Laura Laine. Hår som ser äkta ut, hår som är svallande, levande, flygande, eller tyglat, flätat, uppsatt. Nu när jag har testat själv kan jag rapportera att det inte är riktigt så svårt som jag trodde, men kräver tålamod och en lätt hand (och en bra referensbild ifall man inte är insatt i hur flätor ser ut). Och för att trolla hår som Laine måste man nog vara trollkarl på riktigt...

Det handlar om att använda en tillräckligt tunn och vass blyertspenna, och dra massor av streck bredvid varann i rätt rikting med lätt hand. Skuggningarna är viktiga, det är de som får håret att se levande ut. Jag gjorde skuggorna mycket mörkare än på referensbilden, för att förstärka intrycket av flätorna. Till slut gäller det att hitta de allra mörkaste skuggställena och förstärka dem, så får man djup i bilden. Den här bilden har jag ritat rätt rakt av ett foto på bloggaren jennishairdays instagram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar