måndag 24 februari 2014

Leka gallerist


Mitt första försök med egen originalkatalog var lyckat. På några dagar sålde jag sju bilder! Och inte en enda till min mamma! Största delen av köparna var mina bekanta eller bekantas bekanta, vilket dels beror på Facebook och dels på att de här personerna följt med mitt skapande en längre tid och därför är bekanta med mina bilder. I en katalog som bara finns digitalt är det ju svårt att veta hur konstverket ser ut på riktigt, hur pappret ser ut och känns till exempel. Därför är en fysisk galleriutställning säkert bättre. Hängning och inramning är också viktigt.

Katalogen finns ännu kvar och så länge det finns osålda bilder där så kan man ta kontakt. Listan finns här. I framtiden kan jag tänka mig att göra en liknande katalog kanske en gång i året, eller hitta på något annat sätt att lägga ut original till försäljning, kanske tillsammans med andra illustratörer?

Om någon är intresserad av andra av mina bilder, så är det bara att ta kontakt. En del är delar av pågående projekt, och inte till salu. Det är okej att fråga, jag går inte sönder av det:-)


Om nån vill göra samma sak med sina egna bilder så listar jag några tips här:

– Välj bilder du verkligen, verkligen har svårt att skilja dig ifrån.
– Välj inte för många eller för liknande bilder.
– Gör en katalog med bild, storlek, teknik och pris. Priset ska (helst) inte basera sig på ditt eget kärleksförhållande till en bild, utan på konstnärliga kriterier som till exempel din erfarenhet (utbildning, utställningar, samarbeten, publicerade verk osv), teknik och hur krävande det är att göra motsvarande verk. Be en kollega om hjälp ifall du själv har svårt.
– Ha olika storlekar och olika prisklasser (de allra billigaste i min katalog är faktiskt inte sålda än, så det är inte priset som avgör utan köparens intresse för just en speciell bild).
– Om bilden har en historia, skriv in den i katalogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar