onsdag 23 april 2014

Lilla vykortsfabriken, bland annat

De senaste dagarna har jag bland annat:


– Designat ett eget frimärke. Tyvärr bara ett ploj-sådant. Jag och några av de andra illustratörerna som ställer ut i Ekenäs i sommar kommer att sälja vykort med barnboksmotiv. Det blir kort av Christel Rönns, Lena Frölander-Ulf, Linda Bondestam, Åsa Lucander, Veronica Lassenius och ja, mig! Så den som besöker utställningen kan bunkra upp med årsbehovet av vykort, fina såna... Och frimärket, det finns på baksidan av mina kort och ser ut så här:



Ja, ja – ni på Itella kan höra av er så kan vi kaaaaanske komma överens om något...



– Låtit Fladdermuspojken flyga iväg till tryckeriet där en sista hand ska läggas på färger och skärpningar och sånt som är så svårt och så viktigt för att bilderna ska se bra ut i tryck

– Hämtat ut mitt exemplar av By-utställningens katalog. Katalog är fel ord, det är en BOK, en helt fantastiskt fint formgiven bok med fina bilder och välskrivna essäer. Den kommer att finnas till salu på utställningen på Elverket från den 10.5., och det lönar sig verkligen att lägga vantarna på ett ex

– Haft besök på arbetsrummet av två fantastiska barnboksmänniskor. En av dem, Päivi Heikkilä-Halttunen vet allt och lite till om finsk barnlitteratur. Hon skriver kritik i bland annat Helsingin Sanomat och vårdar ömt sin blogg som heter Lastenkirjahylly. Vi har talat om barnboksskaparnas förutsättningar, om mängden böcker som ges ut (cirka tusen (!!!) barnböcker på finska per år) och om hur viktigt det är att läsa för sina barn. Nytt och gammalt, finländskt och översatt, ALLT.


– Börjat jobba på nästa bok!!!! Det blir en faktabok för barn som heter Lasten oma vuosikirja, Barnens egen årsbok (endast på finska) och den kommer på Lasten keskus i höst. Det är de erfarna författarna Tuula Korolainen och Riitta Tulusto som hållit i trådarna för verket. När Tuula Korolainen 1990 skrev sin första barnbok var jag fjorton år gammal, drömde om att mitt hår skulle vara tillräckligt fluffigt för att kunna hållas tuperad i en båge över pannan och ritade hjärtan i marginalerna på högstadieböckerna. Det första jag gjorde när vi hade möte var att be om hennes autograf till fantastiska diktsamlingen Kuono kohti tähteä, som vi läst och läst och läst när äldsta barnet var bebis. Tillbaka till projektet: Boken kommer att ge föräldrar, dagispersonal och lärare ett verktyg för alla årets fester, flaggdagar och andra högtider. Det kommer att handla om de traditionella lutherska högtiderna, men också judiska, muslimska och ortodoxa högtider, och en lång rad profana festligheter ryms med. Det ska bli roligt att rita ett helt år på några månader, jag riktigt ser alla tomtar, påskhäxor och halloweenkostymer fladdra förbi... Den observanta läsaren märker att det inte är gouacher på omslaget. Jag kommer att jobba mer i blyerts och enkla färgfält med den här boken. Men det blir nog lite gouache eller akvarell också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar