tisdag 11 november 2014

Törnrosaprojektet i gång

Konst+historia. Fjorton konstnärer från Finland och Tyskland illustrerar tillsammans en bok, och jag är med. Boken baserar sig på en flickas upplevelser från interneringsläger i Finland 1944-1946. Gunvor Brettschneider var tio år när hon internerades tillsammans med sin familj. Pappan var tysk, mamman finländare. Första gången jag hörde om hennes historia var för flera år sedan när jag läste en artikel om lägren. Sen, när jag och de andra illustratörerna i By-projektet via vår producent Johanna Stenback kom i kontakt med den tyska konstnärsgruppen augen:falter och vi hade ritat tillsammans ett tag, kom jag att tänka på den här berättelsen igen. Gunvor har berättat sin historia för mig, och jag har skrivit en text som resten av illustratörerna ska rita till. Barnperspektivet i historiska skeenden intresserar mig; det är alltid barnen som råkar i kläm när diktatorer, politiker och generaler styr och ställer.

Augen:falter jobbar i gamla trycktekniker som woodcut, och deras arbeten är helt otroligt vackra. Det är meningen att vi via projektet också ska lära oss lite tryckteknik. De är också väldigt skickliga på typografi, de böcker de hade på Bokmässan i Frankfurt var verkligt ögongodis. Målet är att de tyska konstnärerna ska komma hit, och tillsammans med Gunvor besöka ställena där lägren fanns, Oitti och Ekenäs, eller ett av ställena. Vi från Finland ska också försöka fixa så vi kan åka till Leipzig och jobba med bilderna där i deras ateljéer.

Projektet finns nu på den tyska crowdfundingplattformen visionbakery. Där kan du läsa mer om projektet. De finlandssvenska illustratörer som är med är Linda Bondestam, Lena Frölander-Ulf, Veronica Lassenius, Åsa Lucander och konstnären Malin Ahlsved. Stöd gärna vårt projekt om du vill! Man kan antingen köpa boken, kort eller  originalillustrationer och signerade tryck av enskilda illustrationer. För tyska mecenater finns också workshops och ateljébesök. Och min egen lilla uppfinning: en bok åt dig, en till ett bibliotek du väljer! Enligt de planer som finns nu ska boken vara klar till bokmässan i Frankfurt 2015. Crowdfunding är ett nytt sätt att möjliggöra konst. Om jag gillar det eller inte kan jag uttala mig om efter den här erfarenheten. Det betyder i alla fall att man synliggör kostnaderna för ett projekt. Att göra en bok kostar ungefär lika mycket som en familjebil. Det är material, tryck, layout, lager, distribution, marknadsföring, översättning, resor... Puust, jag blir helt matt av att bara tänka på det. Men, det blir en fin bok om ett viktigt tema, och det är värt det!



Det här är min första skiss till Törnrosaprojektet, som då inte ännu hade berättelsen om interneringslägren som grund, utan var ett "fortsätt den röda linjen"-ritprojekt. En illustratör började, och ritade sin bild där en röd linje fanns med. Nästa plockade upp linjen eller linjerna och fortsatte med sin egen bild.

3 kommentarer:

  1. Vad mycket häftiga grejer på gång!
    Den där sista där, med den röda tråden, kan man se helheten nånstans? Jag har av många orsaker intresserat mig för just den röda tråden rätt länge så blir väldigt nyfiken på att få se mer. För din bild gör att jag sitter här och tänker, ljuvligt ljuvligt och mer mer!

    SvaraRadera
  2. Det finns mer av de bilderna i crowdfundingvideon

    SvaraRadera
  3. Det här låter ju jättespännande, ser fram emot slutresultatet.

    SvaraRadera